=Zondag, 27 augustus 2023= 60°10’3.3”N 11°8’50.8”E Om 4 uur ’s nachts stonden wij op. In het restaurant was een goed ontbijt klaar gezet. Om 05:30 uur stond de bus voor en gingen we naar de luchthaven. Er stonden lange rijen mensen te wachten bij de incheckbalie en veiligheidsinspectie. Ons vliegtuig zou om 07:30 uur vertrekken en we hadden nog maar een kwartier de tijd om de lange looproute door de taxfree shops te lopen. Bij de gate bleek dat we ons niet hadden hoeven te haasten. Het is een charter gehuurd door HURTIGRUTEN en die wacht tot alle gereserveerde passagiers ingecheckt zijn. De werkelijke vetrektijd bleek achteraf rond 10:00 uur te liggen, waarbij het volle vliegtuig bleef staan, omdat er een passagier vermist werd. Die bleek niet mee te gaan, waarop wij konden vetrekken op de 3 uur durende vlucht naar LONGYEARBYEN 78°13'46.6"N 15°36'06.1"E . Tijdens de vlucht kregen we een uitgebreide maaltijd met thee. Bij de koffer afhaalhal was er enige spanning, omdat het erg lang duurde voordat de koffers voorbij kwamen. Er kwamen wel veel koffers langs van andere vluchten. Ook hier werden we opgevangen door een gids van HURTIGRUTEN, die de groep verdeelde in Duitssprakige en Engelsprakige passagiers. Per taalgebied stond er een bus en een gids klaar om ons te begeleiden voor een stadsrondrit. Een lichte verbazing ontstond toen we op een plein gedropt werden. Het was de bedoeling dat we twee uur voor onszelf hadden om het stadje te ontdekken. De winkels waren echter dicht, want het was zondag. Achteraf was de twee uur durende zwerftocht wel interessant, want je krijgt een goed beeld hoe men hier leeft. Sneeuwscooters, bovengronds liggende verwarmingspijpen i.v.m. permafrost, brievenbus huisjes, transportinstallaties voor kolenwinning, bond gekleurde huizen. De busrondleiding ging ’s middags via een restaurant, een verkeersbord “Pas op ijsberen”, een museum, een bezoek aan CAMP BARENTZ , hondenslede en pannenkoeken, naar de aanlegplaats van MS SPITSBERGEN . Eenmaal aan boord kregen we de nodige instructies ten aanzien van gezondheidscheck, verzamelplaats in geval van nood, hoe klinkt noodsignaal aan boord, hoe zwemvest aantrekken, hoe warmtepak aan trekken, laarzen en windjack passen, op welk dek liggen de reddingssloepen. Laat in de avond gaat de zon niet onder, waardoor we in de verte zicht hadden op een walvis.
de beenruimte is aan de krappe kant 4 uur 's ochtends ontbijten wachten op de charter de charter stadscentrum LONGYEARBYEN winkelstraat vanwege permafrost lopen leidingen bovengronds brievenbus huisje onze boot ligt voor de rede stadskerk ons eerste diner op Spitsbergen voorbij dit punt is er gevaar deze moet je niet tegen komen uitzicht vanaf CAMP BARENTZ vriendjes zonder geweer mag je niet rondlopen sneeuwscooter parkeerplaats los van het vaste land