=Maandag, 17 september 2012=
Vanochtend
ons
laten
wekken
door
de
telefoonwekker
om
zeven
uur.
Toch
wat
liggen
doezelen,
voordat
we
rond
half
acht
opstonden.
Ons
brood
was
op
maar
gelukkig
hadden
we
gisteravond
de
locatie
van
de
kampwinkel
gevonden,
zodat
we
de
dag
begonnen
met
shoppen.
Vandaag
zouden
we
in
twee
etappes
naar
het
zuiden
vertrekken.
Om
geld
en
dieselbrandstof
te
besparen
kozen
we
voor
de
provinciale
route
langs
VENETIË.
De
diesel
kost
hier
1
euro
88.
Naar
Nederlandse
begrippen
duur,
daar
is
het
normaal
rond
de
1
euro
45.
Na
verloop
van
tijd
kozen
we
toch
voor
de
autostrada
zodat
we
sneller
konden
afzakken.
Dat
zijn
uiterst
goede
wegen
waar
je
rustig
130
km/uur
kunt
rijden.
Dat
deden
we
niet,
we
houden
110
km/uur
aan.
Daarnaast
zijn
er
erg
veel
wegopbrekingen.
De
Italianen
zijn
ware
meesters
in
het
aanleggen
van
nieuwe
wegen.
Wat
opvalt
is
dat
ze
erg
veel
kiezen
voor
onbeschilderd
staalwerk
in
viaducten
en
geluidschermen.
De
roestbruine
kleur
past
erg
goed
in
het
landschap.
De
vorige
keer
werden
we
op
deze
route
achtervolgd
door
onweersbuien.
Deze
keer
worden
we
door
wolkenvelden
achtervolgd.
Voor
ons,
naast
ons
en
achter
ons
zien
we
blauwe
luchten. Precies boven ons zijn wolkenvelden. Dat blijft de hele reis zo.
De
eerste
camping
in
MARTINSICURO
blijkt
te
zijn
gesloten.
Hetzelfde
probleem
als
enkele
jaren
terug.
De
Adriatische
kust
blijkt
in
het
naseizoen
niet
aantrekkelijk
voor
toeristen,
waardoor
de
campings
al
vroeg
sluiten.
De
eerstvolgende
camping
die
zeker
open
is
ligt
in
PINETO
,
dat
is
ruim
50
kilometer
verderop.
Het
blijkt
een
gelukkige
keuze.
Qua
ligging
is
het
discutabel
tussen
het
strand
en
een
drukke
spoorlijn
in.
Maar
in
Italië
weet
je
dat
je
in
lawaaiige
omgevingen
terecht
kunt
komen.
Een
strand
op
50
meter
vanaf
je
standplaats
vergoed
veel.
Als
we
de
camping
oprijden
is
het
stil.
We
zien
wel
kampeerders,
maar
alle
receptieachtige
huisjes
zijn
dicht.
We
stuiten
op
een
gesloten
hek
en
gaan
daarom
lopend
verder
op
onderzoek.
We
komen
de
campingeigenaar
tegen
die
gelukkig
uitstekend
Engels
spreekt.
Hij
helpt
ons
bij
het
parkeren
en
het
inrichten
van
onze
standplaats.
Als
we
ingericht
zijn
lopen
we
naar
zijn
kantoor.
Hij
neemt
de
gegevens
op
en
vraagt
hoe
laat
we
willen
vertrekken.
Normaal
opent
hij
rond
9
uur,
maar
als
we
vroeg
weg
willen
dan
zorgt
hij
ervoor
dat
hij
beschikbaar
is.
We
zeggen
dat
we
langzame
starters
zijn,
zodat
hij
niet
extra
vroeg
uit
zijn
bed
hoeft
te
komen.
Hij
geeft
nog
uitleg
over
de
douches
en
het
bestellen
van
brood.
In
het
restaurant
kunnen
we
onze
bestelling
doorgeven.
Het
is
een
typisch
Italiaanse
eetgelegenheid.
Hel
verlicht
met
tafels
en
plastic
stoelen.
Een
prominente
tap
en
een
televisiescherm
met
goede
geluidsweergave.
We
vragen
of
we
iets
kunnen
eten.
De
barkeeper
die
televisie
zat
te
kijken
met
zijn
vriendin
loopt
naar
de
keuken
en
vraagt
of
ze
nog
iets
klaar
kunnen
maken.
Al
snel
komt
er
een
oudere
wat
morsige
vrouw
naar
ons
toe
en
vraagt
in
uitstekend
Italiaans
of
we
vis
of
vlees
willen
hebben.
We
kiezen
voor
vis.
Schuchter
vraagt
ze
of
spaghetti
goed
is.
Wij
antwoorden:
“ja”.
De
vrouw
zegt
dat
ze
iets
in
elkaar
zal
zetten
en
verdwijnt
in
de
keuken.
Ondertussen
dekt
een
andere
oude
mevrouw
de
tafel.
In
hun
beste
Italiaans
en
ons
beste
Engels
lukt
het
om
wijn
te
bestellen.
Ze
laat
ons
twee
maten
karaffen
zien,
zodat
we
de
hoeveelheid
kunnen
kiezen.
Na
ruim
een
kwartier
komt
er
een
derde
mevrouw
de
spaghetti
met
mosselen,
inktvis
en
visstukken
brengen.
Een
overheerlijke
maaltijd,
die
ik
nog
maar
zelden
zo
geproefd
heb.
Ik
ben
geen
liefhebber
van
wijn,
maar
dit
keer
dronk
ik
met
gemak
twee
volle
glazen
weg.
De
toewijding
en
de
inspanningen
die
de
dames
ten
toon
spreidden
was
hartverwarmend.
Je
hoeft
niet
in
een
driesterren
restaurant
te
zijn
om
volop
te
genieten
van
een
keuken.
Nadeel
van
deze
camping
is
dat
er
vlak
naast
een
treinrail
loopt.
’s
Nachts
denderen
de
goederentreinen
door
je
tent
heen.
Maar
als
doortrekcamping
vergoedt de gastvrijheid veel.